dinsdag 4 oktober 2016

Zuid Afrika dag 4

Gisteren natuurlijk alle rugzakken en onze grote koffer uit de auto gesleept en die gaan vanmorgen natuurlijk allemaal weer terug de auto in. We hebben deze even opnieuw ingepakt zodat het de rest van de vakantie wat makkelijker is. We hoeven natuurlijk niet elke avond dingen die we niet gebruiken na binnen te slepen, dus een groot gedeelte van onze bagage, zoals alle schoenen (wandelschoenen, hardloopschoenen, gewone schoenen, slippers, ja best veel) ligt nu in de auto. Na het ontbijt de auto dus volgepakt en op weg de Panoramaroute op. Om half tien zijn we bij onze eerste stop en worden getrakteerd op wat klein wildlife. drie vel gekleurde sprinkhanen van zo’n zeven centimeter groot, een hele zwerm bijen die op en om een paal zitten en een dikke platte hagedis die niet zo gek is op mensen en snel een plekje zoekt onder een rots. Hierbij denkt hij volgens mij, als ik jullie niet zie, zien jullie mij niet want zijn staart blijft eerst nog een hele tijd onder de rits uitsteken. Ook zien we vandaag diverse vogels die we weer af kunnen strepen in ons boek over het Kruger park. We hebben onderweg bij een tankstation een boekje gevonden waar alle veelvoorkomende dieren in staan in en rond het Kruger Park. De hele vakantie kunnen we dus mooi bijhouden wat we allemaal al hebben gezien en dat maakt het zoeken naar dieren des te leuker. We stoppen bij alle uitzichtpunten en wanneer we bij Gods Window komen, waar het super druk en toeristisch is, probeer ik om een beetje bij de mensen weg te komen. Eenmaal boven in de Rainforest lopen we een pad op om nog wat van die mooie gekleurde vogels te spotten. Hier hebben ze allemaal net iets meer kleur dan bij ons in Nederland. We gaan iets van het pad af als ik verderop takken zwaar zie bewegen. En ja hoor, op nog geen drie meter voor mij, ik kijk er gewoon langsheen, ziet Mark en Velvetmonkey zitten.
Jeah, daar hadden we niet op gerekend. Misschien dat we later in de vakantie deze niet zo speciaal meer vinden want ze schijnen hier overal te zitten, maar nu is het heel leuk haha. En terwijl bosjes andere toeristen achter ons langs lopen over het pad, genieten wij van het zicht op de rustig bessen etende aapjes haha. Met een beetje geduld zie je ook wat 😉!! En daar is het niet bij gebleven. De eerste Baboons hebben we ook gespot terwijl we zaten te eten aan de rivier bij de Boskombuis een super leuk restaurantje waar we onze eerste bobotie eten. Was nog wel even een toer om daar te komen via een smal weggetje vol keien en gaten en een bruggetje dat net breed genoeg is om overheen te rijden, natuurlijk zonder railing. We hebben nu nog twee hotspots te gaan,
 Bourkes Luck Potholes (heel erg mooi) en de drie Rondawels en rijden nog negentig kilometer verder naar de andere kant van de Blyde River Canyon. Links en rechts van de weg zien we hoge hekken met stroom. Dit zijn privéparken, want alle parken hier zijn omheint, dus op de weg zal je hier geen grote wilde dieren tegenkomen. Aan de overkant van de rivier hebben we ons overnachtingsadres en deze lijkt een beetje ‘in the middle of nowhere’ te liggen en lijkt zelfs gesloten te zijn als we daar aankomen. Niemand te bekennen en nergens lampen aan. Het duurt even voordat er toch iemand aan komt lopen, al weten hij en zijn collega die ook onze kant op komt niet precies waar ze ons heen moeten brengen. Als dan eindelijk een sleutel en een rol toiletpapier (?) gevonden zijn komt er een auto aan met de eigenaar blijkt later. Ze hadden al op ons gewacht geeft hij aan. Eenmaal in ons huisje komen we erachter, na de boeking nog even goed door gelezen te hebben, dat de incheck tussen twee en vier uur was. Oeps, het was al bijna vijf uur. Maar goed, alles is goed gekomen en we kunnen zelfs dineren bij hen om zeven uur beneden bij het café. Als we op onze veranda gaan zitten (we zijn volgens mij de enige in het hele park)
horen we verschillende dierengeluiden uit de jungle, geritsel in het dak en... leeuwen grommen en best hard. We kijken elkaar even aan om te kijken of de ander het ook heeft gehoord. Ja dus, oei.... Deze blijken in een gamereserve te zitten niet ver van waar wij nu zitten, al zitten deze nu nog wel achter een hek... Slik! Volgens mij wordt dat straks drie nachten niet slapen wanneer we tijdens de wildernesstrail aan dezelfde kant van het hek liggen onder niet meer dan een tentdoekje. Hmmm. Nou ja, dat duurt nog zes nachten. Eerst nog naar het Krugerpark, misschien dat we tegen die tijd wel aan al die geluiden gewend zijn...