donderdag 27 april 2017

Marskramerpad dag 3 Leiden - Rijnsaterwoude

Deze dag begin ik helaas iets minder uitgeslapen. Ik lag heerlijk te slapen toen ik rond drie uur ineens door het bed zakte. Shit, heb ik weer. Eerst rustig blijven liggen in een kuil maar daarna toch maar aan de andere kant van het bed gaan liggen. Heb ik toch niet voor niks een tweepersoons bed tot mijn beschikking. Ik dommel weer wat maar omdat ik het altijd heerlijk vind om de vogels te horen in de ochtend stond ook het raam open. Nou dat heb ik geweten. Meeuwen zijn ook vogels maar wat een herrie maken die zeg. Jammeren en schreeuwen al vanaf een uur of half zes. Alsof er twintig katten om eten zitten te mauwen en twintig kinderen lopen te jengelen. Toch het raam maar dicht gedaan maar al hielp dat maar een klein beetje. Om zeven uur maar eens even uit bed gerold, matras eraf gehaald en kijken of er iets te redden valt. Latten weer recht gelegd maar de stang eronder is los geknapt dus helemaal repareren lukt zo niet. Wel kon ik nu nog heel even op een recht bed liggen, als ik maar niet teveel beweeg blijven die latjes vast goed liggen.En dan bedenk ik me dat het Koningsdag is. Ik wilde in het centrum gaan eten maar weet natuurlijk helemaal niet of dat wel open is vandaag. Ik besluit om me aan te kleden en maar vroeg op pad te gaan. Als ik beneden kom is Limin in de keuken. Ik drink nog een kop thee en we zitten zo een uur te kletsen over van alles en nog wat maar vooral reizen. Om negen uur vertrek ik dan toch richting het centrum. Als het begint te regenen duik ik de eerste de beste gelegenheid binnen waar ik kan ontbijten. De Hema. En ja als er alleen witbrood met gebakken ei met een croissantje als ontbijt is en het daarbij ook nog eens Koningsdag is dan kies ik toch voor.... een oranje-tompoes. Daar mag je me ‘s nachts altijd voor wakker maken dus waarom niet vandaag als ontbijt. Na mijn heerlijke ongewone ontbijt slenter ik nog een beetje door Leiden over de markt en vlooienmarkt en ga dan een uurtje later alsnog van start met de derde etappe. Ik loop weer een heel lang stuk langs het water en talloze woonboten. Via het water loop ik van Leiden zo Leiderdorp in. Ook hier kom ik terecht midden op de Koningsdag rommelmarkt. Ik moet hier een stukje overheen en er staat een dj harde vrolijke muziek te draaien. Als ik langs het podium kom zie ik dat er een jong mannetje van een jaar of twaalf uitbundig muziek staat te draaien met een Big Smile op zijn gezicht. Die heeft de dag van zijn leven volgens mij. Vlak daarna sla ik af na een heel smal pad dat weer richting het water loopt. Hier wordt het weer even wat stiller en vaart een groot laadschip langs. Ik loop hier een heel lang stuk rechtdoor langs het water. Ik ben in gedachten en maak hier en daar een foto.
Wanneer ik weer even op de plattegrond kijk kom ik erachter dat ik een kilometer te ver gelopen ben. Ik draai me weer om en ga op zoek naar de afslag die ik gemist heb. Ik verbaas me nog wel even over mijn rugzak. Hoe snel je je iets kunt aanwennen. Het is alsof deze niks meer weegt. Wanneer ik bij de gemiste afslag kom verlaat ik iets verderop Leiderdorp weer en loopt het pad vanaf hier vijf kilometer lang over open vlakte. Grasweides aan beide zijde en Leiderdorp verderop aan mijn linkerkant. De aankomende 5 kilometer maar 3 bochten. Ik zie een zilverreiger die er vandoor gaat voor ik mijn verrekijker in mijn handen heb. Verderop delen de kieviten de weide met vele ganzen, wat zwanen en grutto's. Een haas sluipt met zijn oren plat op zijn rug om niet gezien te worden maar de ganzen slaan aan en verraden hem. Het is best een lang stuk en door het stoppen om foto's te maken schiet het ook niet heel erg op. Het is kouder op deze vlakte en ik doe mijn jas en handschoenen aan tegen de koude wind. Ondertussen ben ik vandaag al drie keer verkeerd gelopen langs de lange rechte stukken waarbij ik net een afslag miste. In Hoogmade besluit ik weer even af te wijken van de route om te gaan lunchen.
Ook hier vieren ze Koningsdag en het hele dorp is te vinden bij een restaurant waar een grote sloep in het water ligt met een aantal roeiers erin. Het blijkt een wedstrijd te zijn. De sloep ligt aan een touw/elastiek en de roeiers lijken zo snel en ver mogelijk zien te komen. Na de lunch blijf ik hier nog even kijken en ga dan verder over een graskade. Ik klim over een stuk of wat hekjes van de ene weide naar de andere. Ook hier staat een stevige wind. Iets verderop wordt het water breder en vaart er een mooie zeilboot het meer op. Deze ligt flink schuin in het water door de harde wind. Ik loop om de kleine haven heen en vervolg mijn weg langs het water. Ik weet natuurlijk dat Nederland een waterland is maar dat wordt vandaag wel even heel duidelijk. Het volgende plaatsje dat ik in loop is Woubrugge en vandaar sla ik af langs een aspergekweker en gaat de route over en tussen de akkers door. Hier wordt het best even pittig. Na een al lange dag loop ik nu over de grasoevers van smalle beekjes tussen de akkervelden door. Ik wiebel over de hoge graspollen en leun zwaar schuin tegen de harde wind in. Langzaam aan ploeter ik me door deze kilometers heen.

Aan het eind van de akkervelden loop ik een boerderij op en klim over het hek heen om van het erf af te komen. Blij met eindelijk weer even asfalt onder mijn voeten. Het einde van de route van vandaag is nu ook in zicht. Nog een paar kilometer langs de waterkant voor ik Rijnsaterwoude in loop. Ik wandel direct maar door richting de bushalte en net als ik er aan kom lopen zie ik de blauwe Q-liner voor mijn neus wegrijden. Dat is jammer, een half uurtje wachten aan de kant van de drukke weg. Ach ja, het is zoals het is denk ik maar weer. Ik pak mijn dropbal erbij (je weet wel, die van de kermis in Den Haag) ga vast weer even een stukje schrijven en voor ik het weet zie ik op het bordje van de bushalte; ‘nog 2 minuten tot aankomst bus’. Je moet hier op het knopje drukken zodra de bus in zicht is anders stopt deze niet. Had ik toch zo de bus weer kunnen missen. De busrit duurt een half uurtje en zet mij op Schiphol weer af. Hier stap ik weer op een rechtstreekse trein richting Hengelo en begin direct alweer te denken aan een volgende trip. Heb er nu al zin in...

Marskramerpad dag 3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten